Samen-Werken

Een nieuwe samenwerking realiseren tussen organisaties tot het onderhandelen van een fusie zijn de spannendste en misschien wel moeilijkste processen die er zijn omdat het over identiteit en bestaansrecht gaat. Al van het begin kan er heel veel fout lopen. Je kan dus best vanaf het begin goed voorbereid starten.

Elke organisatie heeft een eigen identiteit ontwikkeld. Het bewustzijn rond deze identiteit is soms impliciet, soms expliciet. Wanneer organisaties intenser gaan samenwerken, is er invloed op elkaars identiteit. Bij een fusieoperatie is het zelfs belangrijk om op zoek te gaan naar een gezamenlijke nieuwe identiteit. Dit is een proces van loslaten en vertrouwen hebben in een samen nieuw te ontwerpen toekomst.

Elke organisatie heeft haar belangen en eigen geschiedenis. Het is zo dat het gemeenschappelijk belang pas kan ontstaan wanneer het individueel belang hierbij kan aansluiten. Bij het opzetten van een nieuwe samenwerking is het belangrijk om te focussen op het gemeenschappelijk belang vanuit een wederzijdse afhankelijkheid. 

Tussen organisaties speelt er meestal een vaak onzichtbare onderliggende machtsstrijd. De ene organisatie is vaak van oordeel dat de andere organisatie minder recht van spreken heeft. Organisaties niet gelijk, maar wel gelijkwaardig.

Bij het opzetten van een vergevorderd samenwerkingsverband moet bijzondere aandacht gaan naar de medewerkers. Het is steeds belangrijk om bij dergelijke ingrijpende veranderingen duidelijkheid te bieden over wat kan veranderen en over wat blijft. Het is van strategisch belang om medewerkers expliciet aan het woord te laten bij veranderingsprocessen. Taken kunnen veranderen en medewerkers zullen zich tot een nieuwe organisatie moeten verhouden. Hoe groter de betrokkenheid, hoe meer kans op inspirerende en helpende voorstellen.

Om een goede samenwerking op te zetten is het belangrijk dat het onbespreekbare toch boven tafel komt en dat de vaardigheid ontwikkeld wordt elkaar te ondersteunen in ieder zijn ontwikkel- en leerproces.